aikuisopiskelu, terveyskasvatus

Terveystiede: Kevään 2022 pääsykokeet

Ajattelin kirjoittaa aivan tuoreeltaan ylös tunnelmat tämän päivän pääsykokeen jälkeen. Tavoitteeni on siis päästä sisään Jyväskylän yliopiston terveyskasvatuksen maisteriopintoihin avoimen väylän kautta. Harmikseni hakukelpoisuus avoimen väylältä jäi tänä keväänä vain yhdestä kurssista kiinni. Niinpä kävin koittamassa onneani ihan tavallisissa pääsykokeissa. Päällimmäisenä fiiliksenä jäi tunne, että kannatti mennä! Koe oli monipuolinen ja sain siihen helposti kulumaan kaikki neljä sille varattua tuntia. Koe meni mielestäni ”ihan hyvin”. Realistina kuitenkin oletan, että sisäänpääsyyn vaaditaan lähes täydellinen suoritus. Jos koe meni minusta ihan hyvin, todennäköisesti monella muulla on sama tunne. Edelleen siis asennoidun niin, että todennäköisimmin jatkan avoimen yliopiston opiskelijana vielä syksyllä ja ovet aukeavat sitten ensi keväänä väyläopintojen kautta.

Terveystieteiden valintakoe Jyväskylässä oli yhteinen seuraaville hakukohteille: Terveystieteiden kandidaatti- ja maisteriohjelma, fysioterapian maisteriohjelma, gerontologian ja kansanterveyden maisteriohjelma, liikuntalääketieteen maisteriohjelma ja terveyskasvatuksen maisteriohjelma. Paljon oli nuoria liikkeellä, mutta tietenkin skannasin sen verran ympäristöä, että meitä vähän varttuneempiakin opiskelijoita pomppi paikalle. Kokeeseen sai ottaa mukaan juomapullon, eväät läpinäkyvään pussiin pakattuna, kuvallisen henkkarin ja lyijykynän/kumin/teroittimen. Ilokseni koe ei ollut sähköinen, vaan saatiin nippu ihan perinteisiä papereita. Ohjeet annettiin selkeästi niin kirjallisesti kuin suullisesti.

Koe oli kaksiosainen. Molempien osioiden tehtävät sai heti eteensä. Ensimmäinen osio sisälsi englanninkielisen tutkimusartikkelin, sekä siihen liittyviä oikein-väärin-väittämiä ja monivalintakysymyksiä. Tämän lisäksi oli yksi laskutehtävä ja kaaviokuvan tulkintatehtävä. Toinen osio sisälsi lyhyehkön englanninkielisen artikkelin, jonka pohjalta kirjoitettiin kaksi lyhyttä esseetä. Esseetehtävä oli vähän yllätys, ja on hyvin vaikea arvioida miten niissä onnistuin. Esseen kirjoittaminen on noin yleisesti ottaen vahvuuteni, mutta nyt jäi kyllä epävarma olo. Muutenkin tuntui, että eka osio vei suunnilleen kaiken energian. Koehan arvostellaan niin, että ensimmäisestä osiosta pitää saada riittävästi pisteitä, jotta toista osiota edes arvioidaan. Suomeksi: Jos mokaat ekan osion, se oli sitten siinä. Tarkoitukseni oli käyttää molempiin osioihin tasan 2 tuntia, mutta pelkästään ensimmäinen osio lohkaisi ajastani 2,5 tuntia.

Millainen se pääsykoe sitten oli?

Ensimmäisen osion artikkeli oli väestötutkimus fyysisen aktiivisuuden eri osa-alueiden ja positiivisen mielenterveyden yhteyksistä. Kysymyksissä oli tietenkin kaikenlaista pientä ”kiusantekoa” eli tarkkana sai olla. Toivottavasti en kompastellut kompiin. Erilaisia numeerisia tekijöitä sai syynätä tarkkaan, mutta mihinkään tilastollisiin analyysimenetelmiin ei menty kovin syvälle. En vastannut kysymyksiin mitenkään järjestyksessä vaan etenin vähän pala kerrallaan helpommasta vaikeimpaan ja usein yhtä asiaa pohtiessa löytyi siinä samalla vastauksia toisiinkin kohtiin. Lopulta koin, että pystyin itselleni perustelemaan kaikki vastaukseni, mutta olisihan se mielenkiintoista saada tietää, miten ihan oikeasti suoriuduin. Pisteytyksen kannalta oli järkevää vastata kaikkiin kysymyksiin, sillä väärästä vastauksesta rokotetaan -0,25 pistettä, mutta vastaamatta jättämisestä menee 0,5 pistettä. Sinänsä artikkeli oli sanastoltaan helppo ja muutama keskeinen käsite/mittari oli jopa suomennettu. Minusta se oli ajankäytön kannalta reilua.

Laskutehtävä liittyi sairastavuusriskin arviointiin. Tiesin heti, että lasku on helppo ja aloin stressaamaan, että teen siinä jonkun typerän mokan. En tehnyt. Tässä kohtaa alkoi olla jo vähän aikapainettakin siirtyä kakkososion kimppuun. Ykkösosiossa oli kuitenkin vielä tilastollisten kuvaajien tulkintatehtävä. Graafisen taulukon pohjalta vastattiin monivalintakysymyksiin. Ylimiettimiselle ei ollut enää aikaa, mutta jäi vähän sellainen olo, että oliko tehtävä oikeasti helppo vai jäikö minulla jotain hoksaamatta…

Kakkososioon minulla jäi aikaa 1,5 tuntia. Vaikka artikkeli oli lyhyt, en jaksanut lukea sitä alusta loppuun vaan yritin poimia sieltä keskeisimmät pointit. Artikkeli käsitteli terveyden lukutaitoa ja aihetta lähestyttiin pandemia-ajan näkökulmasta. (Jostain syystä muuten kirjoitan aina terveydenlukutaidon yhdyssanana, ja kävikin mielessä, että mahtaakohan siitä tulla miinuspisteitä :D). Olisi kyllä mielenkiintoista kuulla, mitä täysien pisteiden esseevastaukselta odotettiin. Itselleni jäi suoraan sanottuna olo, että kunhan nyt kirjoitin jotain yksinkertaisia itsestäänselvyyksiä. Turha sitä kuitenkaan on jäädä murehtimaan. Meni miten meni, koin pääsykokeet kivana kokemuksena ja koen, että väyläopinnot antoivat varmuutta ja valmiuksia koetilanteeseen.

Blogi on niin tuore, ettei tänne varmaankaan vielä googlen (tai muidenkaan kanavien) kautta juuri kukaan päädy. Mutta jos nyt satuit löytämään tiesi tänne, olisi hurjan mielenkiintoista kuulla sun fiilikset pääsykokeesta. Näistä samoista tai joistain muista. Laitahan kommenttia tänne tai instagramin puolelle.

Saatat myös pitää...

1 kommentti

  1. Annina says:

    Hei!
    Aivan ihana oli löytää tämä sinun blogisi. Olen suurin piirtein saman ikäinen ikäkriisin läpi käynyt farmaseutti. Tosiaan pari vuotta sitten neljän kympin kriisin myötä aloin miettimään etten halua tehdä nykyistä työtäni loppu elämääni. 18 v. opiskelutauon jälkeen aloitin AMK pääsykokeisiin valmistautumisen. Olen nyt parin vuoden ajan yrittänyt hakea toiminta- tai fysioterapeutiksi. Ei ensikertalaisena pääsykokeen kautta sisään pääsy on osoittautunut todella vaikeaksi. (Taas odottelen tässä tiistaina tehdyn pääsykokeen tuloksia).
    Aloin miettimään yliopiston puolelta myös koulutusta, jos en edelleenkään pääse AMK:hon sisään ja löysin tämän Jyväskylän terveystieteiden maisteri haun.
    Mieletöntä lukea kokemuksistasi siellä! Olen kovasti miettinyt pääsykokeiden sisältöä ja luulisin, että kahden vuoden valmistautuminen AMK kokeisiin auttaa jonkun verran myös näissä pääsykokeissa, mutta epävarmana matikan suhteen haluaisin kuulla minkä tasoinen matikan tehtävä on ollut? Riittääkö siinä mielestäsi lukion lyhyen matikan osaamistaso?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.